Wat kunt u verwachten van uw eerste boekvoorstel peer review

_

Auteur: Guest contributor

Zo, je hebt een boekvoorstel geschreven; je hebt een gedetailleerde inhoudsopgave bedacht, je hebt eindeloos op internet gezocht naar vergelijkbare boeken, en je hebt je doelgroep weten te verkleinen. Er is wat heen en weer gepraat, maar nu is de redacteur met wie je hebt gepraat tevreden, en je krijgt die e-mail: “Geweldig! Ik denk dat het nu klaar is voor peer review.”

Je hart slaat over; je hebt al een paar tijdschriftartikelen gepubliceerd, dus je hebt dit proces al eens meegemaakt. De maanden van wachten en wachten, en dan na dat alles, het gevreesde Reviewer 2 commentaar. Het voelt een beetje als een wortelkanaalbehandeling.

Geest niet!

Het proces van een boekvoorstel verloopt iets anders.

Geschreven door Judith Newlin, Editor, Springer

Het vinden van reviewers

Om te beginnen duurt de beoordeling van een boekvoorstel over het algemeen maar een paar weken. Uw redacteur zal waarschijnlijk tussen de 1 en 4 recensenten aan zich binden, en zal hen vaak een korte vragenlijst geven om hun antwoorden te sturen. Voor redacteuren is het handig als auteurs van een voorstel een paar ideeën voor potentiële peer reviewers meesturen – gerespecteerde academici die op hetzelfde onderzoeksgebied werken. Je hoeft ze niet persoonlijk te kennen, en aangezien de meeste peer reviews anoniem gebeuren, hoef je ze niet zelf te contacteren. De meeste redacteuren zullen ook zelf wat onderzoek doen, maar jouw aanbevelingen zijn een goed startpunt en een goede indicator van wie je denkt dat deel uitmaakt van het publiek voor je boek.

Vragen om jezelf (en anderen!)

Het doel van peer review is om te beoordelen of de inhoud goed lijkt aan te sluiten bij de behoeften van het publiek – of dat nu collega-onderzoekers, studenten of zelfs professionals zijn. Heb je iets weggelaten? Besteed je te veel tijd aan de methoden en te weinig aan de resultaten? Als je een geredigeerde verzameling voorstelt, heb je dan een gevarieerd aanbod van deskundige stemmen in gedachten? Soms is dit het moment waarop duidelijk wordt dat een project niet bij de redactie of de verwachtingen van de uitgever past; meestal is dit de stap die bevestigt dat het project geschikt is om te publiceren, zodat de redacteur het boek aan de redactie kan voordragen.

Neem feedback

Dus, recensies in de hand, wat is je volgende stap? Neem de tijd om de opmerkingen van de recensenten door te lezen en te begrijpen. Het is verleidelijk om aan te nemen dat ze je bedoeling gewoon helemaal verkeerd hebben begrepen – jij bent tenslotte de expert op het gebied van het onderwerp van je boek! Maar die misverstanden kunnen een goede indicatie zijn van waar je voorstel duidelijker zou kunnen zijn, waar je een inleidend hoofdstuk of verdere achtergrond moet opnemen, waar er ruimte is voor extra discussie of onderzoek. Per slot van rekening willen noch jij, noch je redacteur zomaar een boek uitgeven – jullie willen het boek uitgeven dat iemand anders nodig heeft.

Maak je geen zorgen als je gevraagd wordt om revisies; dit is een normaal onderdeel van het proces. Reviewer feedback wordt gebruikt om de voorgestelde inhoud verder te ontwikkelen, en het is een cruciale stap om ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde pagina zit voordat het schrijfproces begint. Op dezelfde manier als peer review cruciaal is om de kwaliteit van een tijdschriftartikel te waarborgen, geeft peer review of een boekvoorstel status aan een wetenschappelijk werk; het maakt het sterker, en helpt ervoor te zorgen dat het eindproduct iets is waar we allemaal achter kunnen staan.

Get Excited

Durf dus, word enthousiast, en zoek misschien een goede thriller of strandroman om de weken van wachten te vullen terwijl je redacteur zorgt voor peer review. Immers, zodra dat boekvoorstel onder contract staat, begint de drukke schrijfperiode!

Over Judith Newlin

Judith Newlin_headshot

Judith Newlin is redacteur bij Springer vanuit het kantoor in New York City, waar ze een wereldwijde lijst beheert van titels op het gebied van criminologie, forensische psychologie en industriële en organisatiepsychologie. Ze is altijd op zoek naar spannende nieuwe boekvoorstellen in deze diverse vakgebieden en gelooft sterk in de kracht van peer review om een project tot zijn volle potentieel te helpen ontwikkelen.